Exotiska växter i Skandinavien

Svar: Sabal minor
Som svar till: Svar: Sabal minor ()

jag har Sabal 'Birmingham' och Sabal minor 'McCurtain' , två st fröplantor med 3-4''gräs''blad vardera.

och dom är bara inne på vintern, i ett svalt fönster med extraljus. mina växer på bra under sommaren, jag tar ut dom i mars-april beroende vädret (tar in vid vårfrost). så de är redan ute nu. sedan när frostrisken är helt förbi så har jag dom i mina små växthus, där tempen blir på dagen +25c +50c och på natten +10c +20c (beroende på väder och solsken). de är alltid fuktiga dock dom växer ju sakta men någon tillväxt får dom. sedan när det börjar närma sig frost tas dom in. problemet jag har med dom är att bladen blir fula och vissna på vintern så jag klipper alltid bort mycket på dom då, kanske är det spinn dom får har inte kollat så noga på dom faktiskt.

innan har jag haft dom utan att ha dom i växthus och det har funkat med, men dom verkar trivas i växthus under sommaren. så det kan vara bra att ha dom så.

mina får näring 3-4gånger per månad för att försöka öka tillväxten.

så här odlar jag mina i krukor, och jag tror inte att jag ska plantera ut mina någon gång. annars är dom ju ganska tåliga mot frost där dom växer vilt och odlas i usa.

Inlägg i den här diskussionstråden: