I år firade jag den svenska nationaldagen genom att besöka den danska huvudstaden och Botanisk Have. Byggarbetena pågår fortfarande, men alltmer börjar bli klart. Palmhuset håller på att renoveras just nu. Allt ska bli klart först nästa år.
Nu kan man äntligen gå fram till palmerna. Bladen har uppenbarligen ansats en del. Personligen hade jag helst velat att de gamla vissna bladen hade fått sitta kvar som en kjol.
Det ena exemplaret av Trachycarpus 'Nainital' (märkt som T. takil) som tidigare stod bakom de mindre växthusen ser fortfarande dåligt ut, men lever ännu.
Det andra exemplaret av Trachycarpus 'Nainital' ser betydligt bättre ut, men det är uppenbart att stammen lutar lite. Det ser ut som att den har flyttats i all hast och inte fått en ordentlig plantering. Istället verkar det som att palmen med rotklump bara har ställts ovanpå marken. Frågan är om den kommer att flyttas igen. Den ser dock ut att ha etablerats på sin nuvarande plats.
Exemplaret av Yucca gloriosa nedanför palmhuset ser imponerade ut och blommar dessutom ovanligt tidigt. Y. gloriosa brukar i normala fall blomma först fram mot hösten.
Asimina triloba har diskuterats i tidigare inlägg. Jag noterade att det satt enstaka blommor på exemplaret i Botanisk Have,